“The Blue City” - Reisverslag uit Jodhpur, India van Tweejees - WaarBenJij.nu “The Blue City” - Reisverslag uit Jodhpur, India van Tweejees - WaarBenJij.nu

“The Blue City”

Door: Tweejees

Blijf op de hoogte en volg Tweejees

11 November 2017 | India, Jodhpur

Jodhpur, ook wel ”the Blue City” genoemd vanwege de prachtige blauwe huizen in de oude binnenstad hebben we gisteren avond bekeken vanaf ons dakterras. Wat een magisch uitzicht!

Op de planning vandaag staat op nummer 1; het Mehrangarh Fort. Het grootste fort van Rajasthan is gelegen aan de rand van de oude stad op een 125 meter hoge heuvel. We wandelen langs de 36 meter hoge dikke rode muren en stappen één van de zeven poorten binnen. Via een audio gids worden we rondgeleid....prachtig!

Een Engels koppel uit ons guesthouse wees ons op een restaurant met een mooie tuin bij het Fort. We relaxen even in de schaduw om vervolgens via een stijl pad bij de Kloktoren in het centrum te komen.

Rondom de Kloktoren vind je de grootste kleurrijke bazaar waar het allemaal gebeurd. Je kunt er van alles vinden van traditionele kleding, schoenen, specerijen, sieraden, tapijten tot speelgoed. Het is een belevenis om te zien hoe er aan alle kleurrijke marktkramen van alles verhandeld wordt.

Midden op het plein nemen we plaats bij Café Royal met uitzicht op de bazaar. Warm is het er wel, hier in de warmste stad van India, maar met een ventilator en een bananen lassi houden we het hoofd koel.

We vervolgen onze weg naar de step well. Een waterbron die vroeger gebruikt werd voor de water voorziening. Zeer fotogeniek door de stijlen trappen die naar het water voeren.

Als laatste staat vandaag een bezoek aan “Baby Taj” op het programma. De tuktuk hoest en proest en rookt aan alle kanten...maar we komen goed aan. Wij hebben inmiddels door dat alle gebouwen die gemaakt zijn van wit marmer “Taj” worden genoemd, naar de ongelooflijk mooie Taj Mahal. Deze baby Taj is ook mooi, maar bij lange na niet zo adembenemend mooi als de Taj Mahal.

Na een drukke, warme dag genieten we op ons eigen dakterras van apen die springen van dak naar dak en de ondergaande zon.