The Holy City of Varanasi - Reisverslag uit Benares, India van Tweejees - WaarBenJij.nu The Holy City of Varanasi - Reisverslag uit Benares, India van Tweejees - WaarBenJij.nu

The Holy City of Varanasi

Door: Tweejees

Blijf op de hoogte en volg Tweejees

14 November 2017 | India, Benares

Gewekt door een ochtend gebed, galmend uit luidsprekers van de nabijgelegen tempel, begonnen we aan deze dag in de meest heilige stad voor de Hindoes.

Om 11.00 uur kwam onze gids ons ophalen voor een wandeling van 3 uur door het oude gedeelte van de stad.

Slingerend door smalle steegjes vol winkeltjes (het lijkt wel een doolhof) komen we uit bij de Ganges, de heilige rivier. Daar spelen zich de hele dag taferelen en rituelen af. Je ziet mensen baden, de was doen, tandenpoetsen, zich scheren en hun naasten cremeren. Dit allemaal op 20 meter afstand van elkaar. Tegelijkertijd varen er continu (motor)bootjes over de Ganges en komt ook het rioolwater terecht in de rivier.

Ook wij bekijken het hele gebeuren bij ondergaande zon vanaf het water. Een bootje vaart ons van de ene Gaht naar de andere....wauw! Op deze heilige rivier branden we een kaarsje die meevoert met de stroming...