Roze - Reisverslag uit Jaipur, India van Tweejees - WaarBenJij.nu Roze - Reisverslag uit Jaipur, India van Tweejees - WaarBenJij.nu

Roze

Door: Tweejees

Blijf op de hoogte en volg Tweejees

08 November 2017 | India, Jaipur

Na een heerlijk ontbijt stappen we in een tuk tuk richting Pink City (roze stad). In deze stad zijn de huizen roze geschilderd ter gelegenheid van het bezoek van de prins van Wales in 1876. Traditioneel is roze de kleur van de gastvrijheid.

Allereerst bezichtigen wij de Hawa Mahal, ook wel paleis der winden genoemd. Het is een smal gebouw met aan de voorkant bestaande kleine ramen waardoor de aanwezige vrouwen van de keizer de gelegenheid werd geboden om naar het straatbeeld en processies te kijken zonder zelf gezien te worden.
We spotten vanachter de raampjes een mooi terrasje aan de overkant, vanwaar we een mooi uitzicht hebben op de roze gevel.

Na een korte pauze gaat onze tour verder naar City Palace en Jantar Matar. Jantar Matar is het grootste stenen observatorium van de wereld. De ontwerper, een bewogen astronoom, hield zich op de hoogte van de nieuwste astronomische studies. De zestien instrumenten lijken op een enorme sculptuur. Enkele worden nog altijd gebruikt om de zomerhitte, de duur en intensiteit van de moesson en de kans op overstromingen en hongersnood te voorspellen.

Met gevaar van eigen leven steken we daarna de drukke straat over richting de übervolle bazaar. Zwarte markt (Beverwijk): same, same but different!

Inmiddels zitten we aan een koud biertje en een mojito te relaxen op het dakterras van ons Efteling hotel. We zien alles nog steeds door een roze bril

• 08 November 2017 - 17:52

Mieke:

Hallo, wat zullen jullie genieten van al het moois.
    Het zijn prachtige foto's en mooie verslagen. Hier kijk je straks zeker heel fijn op terug.
    Heel veel groeten en voor straks welterusten.
    LIefs je moeder/Mieke XXX